.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نمانیده ولی فقیه در مازندران: هدر رفت آب‌های سطحی مازندران بسیار نگران کننده‌تر شده است
نماینده ولی فقیه در مازندران با اظهار این که در شرایط امروز کشاورزی فقط با بهره وری از آب و زمین از طریق الگوی کشت با نگاه دانش بنیان متناسب باتغییرات اقلیم قابلیت اجرایی دارد ،گفت: همچنان متوسط میزان مهار آب در استان بسیار کم و امروزه هدر رفت آب های سطحی بسیار نگران کننده تر شده است.
 هدر رفت آب‌های سطحی مازندران بسیار نگران کننده‌تر شده  است

 

به گزارش شمال نیوز به نقل ازایرنا ، آیت الله محمد باقر محمدی لائینی روز شنبه در نشست مجمع اندیشه ورز قرارگاه دانش بنیان کشاورزی مازندران بر لزوم تهیه و تدوین برنامه مدون توسعه  کشاورزی در قالب دانش بینان تاکید کرد و افزود: طبیعت رویه بارندگی در مازندران را تغییر داده است یعنی از نم نم باران به بارندکی رگباری عوض شد، پس باید در این شرایط آب و هوایی کشاورزی را مدیریت و راهبری کنیم.

 

وی با بیان این که رهبر انقلاب شعار امسال را دانش بنیان گذاشتند پس باید برنامه های راهبردی توسعه ای استان را با این محور جدی بگیریم ،ادامه داد: منابع مازندران در تمامی حوزه ها محدود شد،آب و زمین مازندران با چالش های جدی مواجه است ، فقط با دانش بنیان می توانیم بهره وری از زمین و آب را داشته باشیم.

 

امام جمعه ساری با تاکید بر این که جمع آوری آب های سطحی مازندران را باید افزایش بدهیم ،اظهار داشت: سد سازی و لایروبی مازندران از راهکارهای جدی است ، مقوله ای که باید با حمایت و پشتیبانی مسوولان ملی عملیاتی شود ،کانال های هدایت آب را در استان باید مدرن کنیم.

 

در حالی کشاورزان مازندران در حسرت مهار آب هستند که طبق آمار رسمی شرکت آب منطقه ای حجم وسیعی از منابع آبی مازندران هر ساله بدون بهره برداری مفید به دریای خزر می ریزد و این که در مواقعی از سال کشاورزان این منطقه با مشکل کم آبی و پر آبی مواجه می شوند، نشانه غفلت از هدر رفت آب در بخش کشاورزی است.آب مهم ترین نیاز کشاورزی مازندران محسوب می شود، اما به رغم اهمیت کشاورزی این استان در تامین امنیت غذایی کشور، اکنون فقط حدود ۱۱ درصد آب سطحی استان ذخیره می شود. 

 

براساس آمار، نزولات آسمانی در مازندران سالانه ۱۵ میلیارد مترمکعب است که هشت میلیارد مترمکعب آن تبخیر شده و هدر می رود و ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب باقی می ماند که از این میزان چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب های سطحی شامل رودخانه‌ها، چشمه ها و یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب آب های زیرزمینی است که از آب های سطحی فقط ۷۵۰ میلیون مترمکعب یعنی ۱۱ درصد آن مهار می شود.

 

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است و سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند (حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، ۸۵ هزار تن انواع آبزیان، ۹۰ درصد کیوی، کشور، انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و، کلزا) که ۱۰ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود نقش ملی در امنیت غذایی دارد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران در بخش دیگری نسبت به فرار مغزها و نخبگان کشور به کشورهای مختلف دنیا هشدار داد و گفت: در حالی که فرصت ها برای انجام کار درکشور  بسیار زیاد است  اما دست های خائن  یا فاسد به خاطر رانت و مسایل مادی نخبه های کشور را به اربان خود می فروشند.

 

وی افزود: این افراد که مسوول نیز هستند آدرس بیرون کشور را برای منافعشان می دهند در واقع این افراد دست نشانده های شیطان هستند ، امروز فرار مغز ها نگران کننده است ، کشورهای پیشرفته اروپایی هنرشان جذب نخبگان در دنیا شده است ،نخبه گزینی ، نخبه دزدی  و نخبه فراخوانی به سطح دانش آموزان رسیده است.

 

محمدی لائینی گفت: امروز دانش آموزان نخبه ما را با امکانات وعده وعیدها می برند ، معتقدم باید انگیزه ملی را برای افراد نخبه در کشور بیشتر کنیم ، افرادی که ایستاده اند ومی توانند تحول توسعه ای را در کشور  ایجاد کنند و عامل  رشد و خیر و  برکت برای مملکت هستند ، مورد حمایت جدی قرار بدهیم.

 

امام جمعه ساری گفت: نباید انسان های دغدغه مند و جهادی خودشان را دست کم بگیرند ، مسوولان جهادی در این دولت باید روحیه مطالبه گری مردم را مورد توجه قرار بدهند و در حمایت از طرح های توسعه ای کشور های تمام قد پای کار باشند.

 

وی بیان داشت: کسانی را که قصد  گره زدن فعالیت های  مختلف اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی کشور دارند را شناسایی و برخورد کنیم ، از طرفی سوته دلان کشور را پیدا کرده و با شناسایی موانع و برخورد با  مانع تراشان ،در مسیر توسعه کشور گام برداریم. برای رسیدن به هدف مورد نظر باید اصلاح نیروهای انسانی و ساختار در ادارات را نیز جدی بگیریم.

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.043 seconds.